• Diversitatea și tipare – există ceva autentic cu adevărat?

    „A defini înseamnă a limita.” 

    – Lord Henry, Portretul lui Dorian Gray

    După cum afirma și Lord Henry, să definești înseamnă să minimalizezi complexitatea unui lucru, mai cu seamă, a unor ființe.

    Fie că vorbim de îmbrăcăminte, aspect fizic sau moral, gusturi muzicale, filme, literatură sau concepte și idei, am fost învățați de mici să le separăm în cutii și să le etichetăm sub denumirea de „categorie”, „stil” sau „tipar”.

    Subiectul în sine, încadrarea în tipare, este unul vast și ar putea fi preluat chiar și ca teză de doctorat pentru a dezvolta în detaliu amploarea acestui fenomen, însă voi încerca să îmi expun părerile, observațiile și ideile preluate și cultivate de-a lungul anilor prin spectrul meu.

    Voi începe, precum în preaiubitele referate la română, prin a defini termenul de tipar conform dexului: formă în care se toarnă anumite materiale pentru a primi aspectul dorit. Astfel cred şi eu că funcţionează încadrarea noastră ca indivizi în tipare, ne mulăm după niște forme chiar dacă ființa umană este una complexă și greu de cuprins. Și chiar dacă ar fi ușor de cuprins în forme, chiar ni se potrivesc aceste mărimi universale? Oricărui individ i se poate atribui un tipar sau categorie generală, fără ca acelei persoane să îi fie știrbită personalitatea? Sunt de părere că e imposibil să ne dorim să aparținem unei singure categorii, indiferent de natura acesteia, și să nu ne mutilăm o parte din cine suntem noi. E ca și cum ai încerca să încadrezi un pătrat într-un cerc. Să credem că s-a reușit transformarea lui în cerc, însă unde s-au dus coțurile? Oare erau sau nu necesare în existența acelui pătrat? Cine poate ști? 

    Body Image

    Un exemplu des întâlnit în ceea ce privește cele spuse mai sus sunt aceste „idealuri” pe care le vedem în social media sau la televizor. Aceste „guru” ale frumuseții, fie că e vorba de femei care au o frumusețe deosebită „standard” (voi reveni imediat la acest termen utilizat) sau bărbați cu un corp foarte lucrat și cu trăsături bine conturate,  masculine, ne creează o imagine mentală dar și vizuală a modului „ideal” de cum ar trebui să arătăm. Acest „body image” e un subiect fără o concluzie finală, căci cine a urmărit puțin evoluția rasei umane de-a lungul istoriei sau doar a secolului XX poate observa că în fiecare decadă alt tip de corp era cel la care se aspira. Fiecare persoană are tipul ei de siluetă și construcție osoasă. Știu, și aceste tipuri de siluete sunt o încadrare în tipare, însă există variațiuni și excepții, iar aceste tipuri au fost studiate de-a lungul timpului și creată o marjă cu cele mai întâlnite. Să spunem ipotetic că o siluetă de tip androgin/atletic își dorește să arate ca o persoană văzută pe Instagram cu o siluetă clepsidră, voluptoasă în forme și cu talie de viespe. Prin constituția ei nu e posibil să ajungă ca persoana a doua căci oasele ei, la bazin, umeri și tot sunt construite într-un mod diferit. Acest lucru nu este rău, fiecare formă a corpului are frumusețile ei precum și dezavantaje. Ar trebui să fim mai atenți la cum punem în valuare ceea ce avem deja decât să ne dorim a fi altcineva. 

    Am menționat mai sus frumusețe deosebită „standard” tocmai datorită acestor persoane din social media care sunt fermecător de frumoase, însă care se aseamănă foarte mult între ele, atât la constituție cât și îmbrăcăminte și felul de a fi. Oare de ce acest tipar creat de câțiva ani, mai cu seamă pe Instagram? 

    Ne alegem, de cele mai multe ori, niște modele și idealuri nerealiste, niște persoane pe care le „venerăm” care par fără cusur și dezvoltăm diferite complexe de inferioritate sau stimă scăzută în raport cu acei oameni care, cu siguranță, au la fel de multe probleme în viața lor cotidiană. Viața pe social media nu se compară cu viața reală. Gândiți-vă doar la voi înșivă când interacționați pe social media. Majoritatea oamenilor nu vor vorbi de problemele de sănătate, financiare sau emoționale pe internet sau nu vor posta orice fotografie ci vor căuta să se afișeze într-un mod care să le placă lor în primul rând. Asta fac și acei „influenceri” când postează și se afișează pe internet doar că ei o fac pentru un public larg care să vândă căci din asta trăiesc.

    IMG_1416-01

    Articol scris de Antonia Șandra – blogger EduBiz