• Stresul – prietenul sau inamicul nostru?

    19 noiembrie 2020 | Blog
  • Stresul reprezintă o problemă dintre cele mai comune și constante în viața noastră de zi cu zi. Gestionarea acestuia este de cele mai multe ori dificilă și imposibilă, rezultând în și mai mult stres.

    Neplăcut și mereu prezent, stresul vine la pachet cu o mulțime de efecte negative ce ne indică nivelul acestuia din organism și minte. Printre acestea se numără creșterea tensiunii, dureri de cap, anxietate, slăbirea sistemului imunitar, respirație necontrolată, dureri stomacale, precum şi simptome vizibile: cearcăne, acnee, piele deshidratată.

    Indiferent de cauză, cu toţii căutăm metode să eliminăm sau măcar să diminuăm stresul și simptomele sale neplăcute.

     

    Totuşi, înainte de a găsi căi prin care să reducem stresul din viața noastră, este important de reamintit că acesta în cantități mici și moderate este chiar recomandat deoarece ne stimulează funcţiile cognitive și ne ajută să evităm răceala într-o oarecare măsură. 

    Cu toate acestea, intenționez să vă prezint câteva variante prin care putem combate cantitatea nedefinită de stres din viața noastră pentru o eficiență mai bună în activitățile prestate și confortul nostru psihic și emoțional.

     

     

  • Moduri de a reduce/gestiona stresul

     

    Sportul/ mișcarea

    Fie că vorbim de o plimbare lungă, câteva minute de yoga sau exerciții intense de cardio sau la sală, mișcarea regulată de orice fel este esențială în gestionarea stresului și a anxietății. Nu este doar o activitate sănătoasă care ne ține în formă, însă este foarte benefic și din punct de vedere hormonal. Prin mișcare eliminăm o serie de hormoni numiți serotonină, ce este cunoscut și ca „hormonul fericirii” ce ne îmbunătățește starea de spirit, apetitul, somnul și memoria, și endorfină, care ne ajută în ameliorarea durerii provocată de stres și disconfort.

     

    Mai puțină cafea, mai mult calm

    Reducerea consumului de cafeină, găsită în cafea, ceai, ciocolată și băuturi energizante, ameliorează anxietatea. Nu e nevoie să renunțăm complet la îndrăgita cafea de dimineață sau servită la prânz, însă este recomandat să avem grijă la cantitatea zilnică pe care o consumăm. O alternativă mai sănătoasă ce conține o cantitate mai mică de cafeină, dar cu multe beneficii, este ceaiul verde. Este un înlocuitor foarte bun și este de preferat să fie consumat dimineața sau înainte de depunerea unui efort fizic. 

     

  • „Râsul e un medicament.”

    Cum afirma și răposata Stela Popescu, într-adevăr, râsul este un medicament. Literalmente, râsul ne calmează mușchii tensionați, întărește sistemul imunitar și produce preaiubita serotonină. 

    Rețeta pe care un medic ar putea-o descrie sunt niște filme/seriale comedie (dacă sunteți fani), stand-up comedy și diferite activități și jocuri cu familia și prietenii, lucru ce mă duce la a patra metodă.

     

  • Petreceți timp cu familia și prietenii

    Decât să ne pierdem timpul stresându-ne mai mult decât e necesar, un mod mai bun de a petrece timpul este cu familia și prietenii, pe scurt, cu oamenii dragi cu care ne simțim bine și ne aduc un zâmbet, sau poate chiar râs, pe chip.

     

    Nu” e de aur, cum spunea Cheryl Strayed

    Să spunem „nu” chiar dacă de multe ori ne este jenă, e important și vital pentru a nu ne supraaglomera în sarcini și responsabilități pe care nu le putem realiza sau duce la bun sfârșit. 

    Este greu să refuzăm oamenii și foarte des nu o facem, fiind un lucru mai puțin plăcut dar necesar. Nu le putem face pe toate și este OK. Dăm dovadă de mai multă responsabilitate și maturitate în momentul în care recunoaștem limita noastră şi o facem cunoscută şi persoanelor cu care avem de-a face, iar orice persoană atentă şi cumsecade cu siguranță va înţelege.

     

    Priorități

    Un lucru pe care eu îl consider necesar în gestionarea stresului și a oricărui lucru în general îl reprezintă sortarea priorităților. Fie că ne place sau nu, unele lucruri pe care le facem sunt mai importante sau vitale decât altele în viața noastră. Pentru a ne împlini scopurile și idealurile e nevoie să renunțăm din când în când la câte o activitate, obicei, hobby pentru a nu ne încărca timpul mai mult decât este deja. E nevoie de exercițiu și timp pentru a învăța să prioritizăm ceea ce este important și restul să lăsăm deoparte, însă nu e imposibil și cred că toți vom ajunge în punctul în care vom avea obiective și priorități bine stabilite.  

     

    Exerciții de respirație/ meditație

    Meditația poate părea un lucru clișeic sau o pierdere de timp, însă nu e nici una nici alta. Pentru a intra într-o stare de meditație profundă în care nu suntem nepădiți de gânduri și griji e greu de obținut de prima dată. De aceea vă propun să începem acest „journey” cum spun americanii, prin exerciții zilnice de respirație. Cu timpul ne vor intra în reflex și pot să afirm că au efectul dorit, anume ajută la controlarea anxietății și scăderea nivelului de stres. 

    Un exercițiu bun de respirație îl reprezintă 4-4-4, inspirăm în diafragmă (stomac) 4 secunde, ținem 4 și expirăm pe gură 4 secunde. Aici putem să joglăm puțin cu timpii, să inspirăm 4, reținem 7 și expirăm 8. Astfel de exerciții ne ajută să ne calmăm și e o soluție bună când ne aflăm din diferite situații, într-o ședință, autobuz sau școală.

     

  • Fie că îl vedem sau nu ca pe un musafir nepoftit, stresul ne acaparează o bună parte din timp. Nu e un lucru de care să ne rușinăm căci toți îl resimțim în diferite moduri.  De acest disconfort nu vom putea scăpa niciodată pe deplin, însă putem să îl gestionăm cu răbdare și atenție, astfel încât vom vedea stresul ca pe un prieten ce ne avertizează când ceva nu este înregulă și nu ca pe un dușman.



    Articol scris de Antonia Șandra - blogger EduBiz