fbpx
  • „Vreme trece, vreme vine,
    Toate-s vechi și nouă toate;”

    (Glossă, M. Eminescu)

    În timpul școlii online mi-am dat seama că tiparele fac viața un coșmar. Mă trezesc dimineața cu cinci minute înainte de oră, deschid laptopul, mă mai fâțâi puțin și mă așez pentru următoarele 6 ore pe un scaun nu tocmai confortabil ca să ascult lecții care reușesc sau nu să mă captiveze. După asta, încă vreo trei ore minim pe același scaun pentru a face teme ca la finalul zilei să mă trântesc în pat, spunându-mi că nu mai am chef de nimic și scot micunealta secretă (telefonul) în fața căruia mai pierd timpul până când se face ora de culcare.

    La sfârșitul lunii, când trag linie ca să văd ce am realizat, îmi dau seama că în afară de școală și fapte diverse nesemnificative aflate de pe Instagram nu am prea făcut mare lucru.

    De ce pierdem timpul?

    De câte ori v-ați spus că sunteți plictisiți și cinci minute pe o rețea de socializare nu au cum să facă tare mult rău? Însă… acele cinci minute s-au transformat în jumătate de oră, care apoi a ajuns să fie o oră sau chiar mai mult (I’ve been there, I know). Din păcate, subestimăm adesea puterea de persuasiune de care poate da dovadă o platformă de social media, căzând în plasa „rabbit hole”-urilor (acel fenomen de dat click pe multe link-uri succesive; o pagină ducând la alta și așa mai departe, păstrându-ne curiozitatea trează). Pe acest principiu se bazează Pinterest, dacă ați observat, la fiecare poză nouă accesată arată încă 20 de alte sugestii în spatele fiecăreia aflându-se alte 20. În acest fel simțim că primim ceva nou la fiecare click și valul de adrenalină ne determină să ne continuăm coborârea în „groapă”. 

    Curiozitatea este o nevoie fundamentală a omului care trebuie satisfăcută. Pe acest principiu se bazează toate companiile care se întrețin din reclame: dacă ținem clientul cât mai mult pe site-ul nostru și ne folosim de datele lui pentru a-i oferi bannere personalizate, profitul nostru este mai mare. Luați YouTube ca exemplu. Dacă ai doar programul normal, când dorești să te uiți la un videoclip sau să asculți muzică este inevitabil să nu îți apară măcar o reclamă pe la mijloc. În acest fel, te obligă să accepți promovarea de produse (care le aduce lor bani și poate te influențează și pe tine să cumperi ceva) pentru a-ți satisface nevoia de cunoaștere. Ei oferă și opțiunea de a trece la programul „Premium” contra unei sume considerabile de pe urma căruia beneficiați de vizionare/ascultare neîntreruptă și de unele serii exclusive (nu sunt chiar atat de bune, dar hei, e un bonus). Această sumă reprezintă în principal banii pe care YouTube i-ar lua în momentul în care v-ați uita timp de o lună la videoclipuri cu reclame. 

    Cum identificăm momentele în care pierdem timpul? 

    Foarte simplu. Trebuie să ne punem două întrebări fundamentale: Mă ajută această activitate? O folosesc doar ca scuză să scap de alte îndatoriri?.

    Cu prima întrebare nu vreau să ating doar conotația academică; este foarte important să avem și momente de respiro de-a lungul unei zile, dar să fim sinceri cu noi și să ne dăm seama când ne relaxăm prin respectiva activitate sau doar navigăm pe internet fără țintă.

    A doua întrebare este una puțin mai pragmatică. De obicei amânăm sarcinile mai grele, amăgindu-ne că o să le facem mâine, că e mai important să vedem videoclipul acela sau serialul celălalt. Repet, dacă avem nevoie de un moment de relaxare înainte de a începe activitățile dificile, este indicat să ni-l acordăm, însă treagerea de timp nu este scuzabilă, decât dacă ești conștient că asta faci și așa vrei să îți petreci ziua.

    Black Analog Watch

    Cum evităm pierderea de timp? 

    Acum că am înțeles cum se manifestă irosirea timpului, metodele de prevenire ar trebui să vină în mod natural. Atunci când simțiți nevoia să verificați orice platformă de social media, setați-vă un timp limită până la care aveți voie să navgați. Pot fi cinci minute, zece minute sau chiar o jumătate de oră, nu contează; tot ce trebuie să respectați este limita pe care v-o impuneți. Nu intrați niciodată pe Facebook când sunteți plictisiți. Mai bine vă uitați la un film, serial sau citiți o carte (ca să vă mai luați ochii din monitoare, că și așa școala online ne dă dureri de cap). Spun asta nu din aversiune față de Mark Zuckerberg, ci pentru că uneori ceea ce apare pe Facebook ne induce stări negative, poate chiar de invidie, ceea ce face ca experiența să fie de-a dreptul dăunătoare.

    În ceea ce privește tragerea de timp, încercați pe cât posibil să o evitați. Sarcina pe care o aveți nu are cum să devină mai ușoară atunci când o tot amânați, ci dimpotrivă. Să presupunem că trebuie să predați o lucrare în seara aceasta. Dacă veți face orice altceva în afară de temă, până seara vă veți simți prea obosiți ca să duceți sarcina până la capăt, ceea ce va rezulta într-o calitate inferioară a rezultatului și va atrage după sine poate o notă mică sau veți pierde șansa de a primi puncte în plus pentru următorul test.

    Ideea de final?

    Nu o să reușim niciodată să respectăm cu sfințenie aceste idei; suntem oameni și suntem supuși greșelii (chiar dacă pare că știu foarte bine teoria, practica mă ucide și pe mine încet). Cu toate acestea, nu trebuie să ne dăm bătuți, ci trebuie să perseverăm, să fim mai conștienți de acțiunile noastre și să încercăm să ne folosim timpul cât mai bine, astfel încât la finalul lunii să fim mulțumiți cu ceea ce am reușit să realizăm. La început va fi greu, însă atunci când mintea se va obișnui cu acest mod de gândire, va deveni ca o a doua natură.

    Vă țin pumnii și vă doresc o călătorie ușoară prin această perioadă ciudată și provocatoare! 

    Articol scris de Sara Molnar blogger EduBiz